کاندیدای ریاست جمهوری انتخابات 92 جه کسانی هستند

0
673
رئس خمهور سال 1392

کاندیدای ریاست جمهوری انتخابات 92 جه کسانی هستند?!

 

رئس خمهور سال 1392

 به نظر شما ریاست جمهور ی اینده ی ایران کدام یک از افراد فوق می باشد؟

ضامن نیوز به نقل ازخبرنگاران جوان

برای کاندیداتوری دریازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که خردادماه سال آینده برگزارخواهد شد، افرادی پا به این میدان خواهند گذاشت که برخی از آن ها یا پیش از این عهده دار همین مسولیت بوده اند و یا طعم رقابت را چشیده و هم چنان سودای آن را در دل دارند و البته افرادی هم برای نخستین بار مدعی ورود به این میدان دشوار خواهند شد.

به گزارش ایران ویج به نقل از ایسنا، درانتخابات ریاست جمهوری دهم ۴۷۶ داوطلب، ثبت نام کردند تا ببینند در چنین عرصه‌ای ،کجا ایستاده‌اند، اما درنهایت صلاحیت ۴ نفر از این تعداد، از سوی شورای نگهبان تایید شد و فقط ۴ تن وارد فضای جدی رقابت برای مهم ترین رویداد سیاسی سال ۸۸ شدند.

هم اکنون اسامی حدود ۲۰ نفر در محافل سیاسی و رسانه های عمومی به عنوان نامزدهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح شده است .البته برخی می خواهند نبض جامعه را بسنجند،برخی نیز عزم خود راجزم کرده اند. مردانی هم هستند که حتی تمایلی برای حضور در لیست کاندیداهای احتمالی ندارند و ترجیح می‌دهند، همان جا که هستند “باشند”.

هاشمی رفسنجانی

به گزارش ایسنا نام هاشمی رفسنجانی که دوبار رییس جمهور کشورمان بوده است، برای مدتی در لیست نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده قرار گرفت. آن زمان که خبری مبنی بر دیدارانتخاباتی هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری منتشر شد.

در این خبرآمده بود که ناطق نوری از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری یازدهم دعوت کرده است.

زمانی هم نمایندگان مجلس بحث افزایش سن کاندیداهای ریاست جمهوری را مطرح کردند و سخن از این موضوع به میان آمد تا عده ای می خواهند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و در نهایت در معرض قضاوت مردم قرار بگیرد.

پس از گمانه زنی‌های متعدد، رییس دولتی که سازندگی نامیده می شد با روزنامه‌ی آرمان گفت‌وگو کرد و درباره نشست‌های خود و ناطق نوری که انتخاباتی خوانده می‌شد، گفت: (ما) همیشه جلسه داریم. بعد از جلسه مجمع، معمولاً چهار، پنج نفر از دوستان می‌مانند و با هم ناهار می‌خوریم و مسائل کشور و راهکارها را مطرح و بحث می‌کنیم. این حرف را هم من به آقای ناطق زدم و هم ایشان به من زدند. گفتم هنوز وضع جسمی و سن شما بهتر از من است و بیایید. ایشان هم برعکس به من می‌گفت، اما همه حرف بود. گفتم که دیگر نمی‌توانم بیایم و آقای ناطق هم عذرهایی داشت.

وی در جایی دیگر نیز اظهار کرد:” من دیگر آمادگی حضور در این صحنه را ندارم و در دوره‌ای هم که آمدم، صدبار تاکید کردم که ترجیح دارم، انسان‌های جوان‌تر و تازه‌نفس‌تر وارد شوند و ما از آنها حمایت کنیم.”

“انتخاب شوندگان باید حداکثر ۷۵ و حداقل ۴۵ سال سن داشته باشند “این جمله، بندی از موارد اصلاحی در قانون انتخابات ریاست جمهوری است که به تصویب کمیسیون شوراهای مجلس رسیده است و اگر درصحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد، هاشمی “برطبق قانون” نمی‌تواند وارد رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم شود.

علی اکبر ناطق نوری

مسئول دفتر حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری اعلام کرد که وی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، کاندیدا نمی‌شود.

در پی انتشار اخباری مبنی بر «احتمال نامزدی حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری در انتخابات آینده»، مسئول دفتر وی اعلام کرد: حجت‌الاسلام ناطق‌نوری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شود.

حجت‌الاسلام ناطق‌نوری عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز پیش از این نیز در مهر ماه ۱۳۸۳ اعلام کرده بود “من در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نیستم و ان شاءالله تا روز قیامت هم برای هیچ انتخاباتی نامزد نخواهم شد.”

احمد ناطق نوری برادررییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری هم در همین باره گفته است که حاج آقا ناطق (حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری) دیگر هرگز برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نخواهند شد؛ یک بار آمد و مردم گفتند نه و دلیلی ندارد که دوباره بیایند؛ البته اگر ایشان پایش را برای انتخابات وسط بگذارد باز هم مورد تخریب قرار خواهند گرفت.

سیدحسن خمینی

کاندیداتوری نوه ی امام راحل درانتخابات ریاست جمهوری از اولین خبرهایی بود که در رسانه‌ها منتشر شد .

عده ای از قطعیت حضور تولیت آستان امام خمینی (ره) سخن گفتند و برخی نیز چنین خبری را تکذیب کردند تا زمانی که دبیر بزرگداشت مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام طی یک نشست خبری ضمن رد این موضوع گفت که یادگار امام (ره) و بیت‌ ایشان به دنبال کسب پست و مقام نیستند.

محمدعلی انصاری در نشستی که به مناسبت فرا رسیدن بیست و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره خبر مربوط به دیدارسید حسن خمینی و رئیس جمهور که گفته شد، در این دیدار درباره کاندیداتوری نوه امام (ره) در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بحث و گفت‌وگو شد، اظهارکرد:” یادگار امام و خانواده‌ی بیت شریف امام(ره) علاقه‌ای برای حضور در عرصه‌ی قدرت و امور اجرایی ندارند و خدمتگزاری به مردم برای آنها از این مسائل دارای اهمیت بیشتری است، امیدوارم پاسخی که در ارتباط با این پرسش می‌دهم برای تمام کسانی که دنبال حقیقت هستند، کافی بوده باشد و به این مسائل خاتمه داده شود.”

وی تصریح کرد:”بنده از طرف یادگار امام (ره) و بیت ایشان مسائلی که در این ارتباط مطرح می‌شود را تکذیب می‌کنم، این موضوعی که در اخبار منتشر شده که در دیدار یادگار امام با رئیس جمهور مباحثی در مورد انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده را نادرست می‌دانم.”

البته غیراز اعلام قطعی نیامدن او از سوی انصاری برخی رسانه ها نیز “رجل سیاسی نبودن”را بنابر تفاسیری مانع کاندیداتوری سیدحسن خمینی می دانندو البته طرح جدید مجلس درباره سن کاندیداها مانع دیگری برای اعلام حضور سید حسن ۴۰ ساله است.

علی لاریجانی

رییس مجلس شورای اسلامی از دیگر چهره‌های مطرح برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری است که با وجود حجم سفرهای استانی که می‌تواند حکایت از عزم جدی وی برای حضور در این عرصه داشته باشد، اعلام کرده که برنامه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ندارد.

وی اولین بار در واکنش به سوالی درباره آمادگی خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفت که برنامه‌ای در این رابطه ندارد.

در همین ارتباط از محمد رضاباهنر در نشستی خبری در باره کاندیداتوری لاریجانی پرسیده شد که وی در پاسخ به این سوال گفت: چندین بار از ایشان سوال شده است، گفته‌اند که قصدی ندارند.

لاریجانی اخیرا نیز در یکی از دانشگاه ها نسبت به حضور در انتخابات استغفار جست وقتی دانشجویی از او پرسید آیا این واقعیت است که رییس جمهور بعدی ایران شما هستید و رییس مجلس پاسخ داد:”استغفرالله ،اشتباه کردید سوال بعدی را بپرسید.”

اگرچه بسیاری باورپذیری این استغفار را دشوار دانستند و گمان ها برآن است که علی لاریجانی یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات یازدهم است.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.